AI won’t replace designers. A designer using AI—will” — Ioana Teleanu, Senior Product Designer, AI w Miro
Zamiast wpisać pojęcie w Google, aby podać konkretną definicję, postanowiłam zapytać jeden z dostępnych modeli (ChatGPT), żeby nam o tym opowiedział:
„Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki, która koncentruje się na tworzeniu systemów komputerowych, które mogą wykazywać cechy zwykle zarezerwowane dla ludzkiego myślenia i inteligencji. Polega na tworzeniu programów komputerowych, które potrafią rozwiązywać problemy, podejmować decyzje, uczyć się z doświadczenia oraz wykonywać zadania, które zazwyczaj wymagają ludzkiej inteligencji.„
Możliwe, że nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale korzystamy z AI czasem nawet o tym nie wiedząc. Filtry antyspamowe w poczcie elektronicznej, rekomendacje podrzucane przez Netflixa czy Instagram, asystenci głosowi. Wszystkie te rozwiązania wykorzystują AI.
W przypadku projektowania UI, UX, trzeba pamiętać, że dużo rzeczy się zmienia. ChatGPT i inne systemy sztucznej inteligencji wprowadzają trzeci paradygmat interfejsu użytkownika w historii informatyki (pierwszego nowego modelu interakcji od ponad 60 lat), przechodząc w stronę nowego mechanizmu interakcji, w którym użytkownicy mówią komputerowi czego chcą, a nie jak to zrobić.
Wpływ AI na UI/UX design jest wielki. Od automatyzacji powtarzalnych zadań po generowanie kreatywnych koncepcji. AI otwiera nowe drzwi dla projektantów. Wykorzystanie AI w projektowaniu nie tylko usprawnia pracę, ale także pozwala na osiągnięcie wyższego poziomu kreatywności i innowacyjności.
W jaki sposób można zastosować sztuczną inteligencję w zakresie projektowania doświadczeń użytkowników oraz interfejsu stron internetowych? Kluczową zaletą wykorzystania sztucznej inteligencji jest jej zdolność do analizy ogromnych ilości danych użytkowników oraz wyciągania z nich praktycznych wniosków, które mogą poprawić doświadczenia użytkowników. Dzięki AI możliwe jest identyfikowanie wzorców zachowań, preferencji i problemów, na które projektanci mogą nie zwrócić uwagi. W rezultacie oferowane są rozwiązania bardziej dostosowane do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Ponadto możemy wykorzystać ją do generowania pomysłów na projekty, wprowadzając zadania i cele projektowe, a następnie otrzymując odpowiednie sugestie aż do testowania UX oraz UI.
O tym jak wykorzystać AI w procesie projektowym UX opowiada wcześniej wspomniana Ioana Teleanu. Przedstawiła ona grafikę, na której znajdziemy różne narzędzia AI dopasowane do procesu projektowego UX. ALE ⚠️☝️ wspomina jeden kluczowy element do zrozumienia tej ilustracji: człowiek jest w centrum tego procesu. 🔑 To właśnie projektant organizuje sposób, w jaki te narzędzia łączą się ze sobą i kiedy. Projektant decyduje, jaki rodzaj wsparcia AI jest wartościowy i niezawodny na każdym etapie procesu projektowania.
Każdemu z nas przytrafiła się sytuacja wykorzystania tradycyjnego „Lorem Ipsum” w projektach graficznych, jako szybkie zaznaczenie, że w danym miejscu znajdzie się tekst, gdy jeszcze nie ma konkretnych danych, które mają zostać wprowadzone na stronę lub do aplikacji. I mimo faktu, że nie jest to zbytnio zalecana technika, to nadal znajdziemy takie projekty. Wykorzystanie narzędzi takich jak ChatGPT do generowania tekstów pozwala na tworzenie bardziej kontekstowych i angażujących treści, co znacząco wpływa na doświadczenie użytkownika. Jeśli przestrzeń na treść jest ograniczona, możesz poprosić ChatGPT o wygenerowanie informacji o określonej liczbie znaków.
Coraz więcej programów graficznych wykorzystuje AI. To czy z nich skorzystasz zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Możemy w szybki sposób usunąć dany element ze zdjęcia lub zastąpić go innym, poprzez wpisanie odpowiedniego promptu. Wygenerować vektor lub wzór w Illustratorze, a także skorzystać z odszumiania lub pogłębienia rozmycia tła w Lightroomie. Co więcej, możemy wygenerować logo, grafiki, ikonki- wszystko z pomocą AI. Wygenerowane projekty mogą pomóc projektantom wyjść poza własne blokady mentalne oraz zbadać różne możliwości i koncepcje projektowe.
Oczywiście to tylko kilka przydatnych narzędzi, które możesz wykorzystać. Jednakże zatrzymajmy się na chwilę przy samej Figmie, ponieważ ona również posiada kilka ciekawych rozwiązań AI.
Mimo licznych zalet korzystania z AI w projektowaniu UX/UI istnieją również wyzwania i ograniczenia, z którymi należy się zmierzyć.
UNESCO wypowiedziało się w szczególności na temat potencjalnego wpływu sztucznej inteligencji na kulturę, edukację, naukę, komunikację i dostarczanie informacji, w szczególności w odniesieniu do problemów przepaści cyfrowej. Możliwe jest, że sztuczna inteligencja zwiększy przepaść między tymi, którzy mogą i tymi, którzy nie mogą korzystać z nowych technologii cyfrowych, prowadząc do zwiększenia nierówności w dostępie do informacji. W kontekście branży kreatywnej współpraca między inteligentnymi algorytmami, a ludzką kreatywnością może ostatecznie przynieść poważne wyzwania dla praw artystów.
Można by pomyśleć, że autorstwo dzieł AI należy do tych, którzy opracowują algorytmy napędzające dzieła sztuki. Istnieje wiele pytań dotyczących praw autorskich do takich projektów, co może stanowić poważne wyzwanie dla wielu firm i osób chcących je wykorzystać. Brak klarownych regulacji prawnych w tej kwestii może prowadzić do sporów i problemów w przyszłości.
Kwestie piractwa i oryginalności wymagają szczególnej uwagi i starannej definicji. Musimy być świadomi tego, jak łatwo można uzyskać dostęp do technologii AI i wykorzystać je w niewłaściwych rękach. Systemy sztucznej inteligencji stają się obecnie bardzo kompetentne w tworzeniu fałszywych obrazów, filmów, rozmów i wszelkiego rodzaju treści. W związku z tym opracowywane są również inne metody oparte na sztucznej inteligencji, które mogą, z pewnym powodzeniem, wykrywać te podróbki.
Grafiki zaprojektowane przez AI często nie są dostosowane do różnych formatów i zastosowań. Mogą one wyglądać dobrze na ekranie komputera, ale nie prezentować się odpowiednio na wizytówkach, papierze firmowym czy materiałach reklamowych. Brak skalowalności i uniwersalności może utrudniać jego efektywne wykorzystanie w różnych kontekstach.
Sztuczna inteligencja może być bardzo pomocnym narzędziem do generowania wielu pomysłów na grafiki, projekty, prototypy. Należy jednak pamiętać, że AI nie zastąpi kreatywności i doświadczenia profesjonalnego projektanta.
Z tego artykułu dowiesz się jak stosować AI w e-commerce, pozytywnie wpływając na doświadczenia konsumentów i procesy obsługi klienta. Sztuczna inteligencja staje się nieodzownym narzędziem w e-commerce i może wpłynąć na przyszłość tej branży. Wykorzystanie AI w E-commerce Jednym z obszarów, w których jako agencja wspomagamy się AI jest na pewno utrzymanie e-commerce lub jego budowa. Wykorzystanie tego typu rozwiązań na pewno daje naszemu klientowi możliwość optymalizacji pracy zespołu. […]
Czy kiedykolwiek używałeś emoji w swoich wiadomościach? Pewnie tak. Ten prosty i uniwersalny język jest zrozumiały dla wszystkich, a używanie emoji niedawno wyszło poza ramy komunikacji online. Często stosuje się je do różnych celów offline, od reklam na bilbordach i okładkach albumów po kolekcje odzieży. 17 lipca obchodzony jest Światowy Dzień Emoji. Z tej okazji postanowiliśmy podzielić się nietypowymi sposobami komunikacji marki. Dlaczego marki używają emoji? Są uniwersalne. […]
Dziękujemy za Twoją wiadomość :)
Już niebawem otrzymasz od nas ofertę na wybrane usługi.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez The Humans Sp. z o.o. moich danych osobowych w postaci imienia i nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez The Humans Sp. z o.o. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez The Humans Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne.