Istnieje inny, niż wspomniany w poprzednich moich wpisach, sposób podziału badań. Mowa tu o podziale na badania pełne i cząstkowe. Podział ten dotyczy zakresu poznawczego, czyli zakresu poznawania określonego fragmentu rzeczywistości i prezentuje się w uproszczeniu następująco:
Badanie ma charakter pełny jeśli obejmuje ono zarówno zakres badanych zjawisk, jak i ich złożoność. Jeżeli zaś skupia się tylko na jednym aspekcie to jest to badanie cząstkowe.
W praktyce badawczej najczęściej można spotkać się z badaniami cząstkowymi – są to poszukiwania o charakterze jakościowym (wywiady IDI, badania fokusowe) albo ilościowym. Decydują o tym, poza przyjętym przez badacza podejściem, dwa względy: czas i koszty całego przedsięwzięcia. Warto jednak lepiej poznać zalety badania całościowego i przyjrzeć się mu bliżej.
Realizacja takiego projektu może przebiegać na dwa sposoby. Pierwszy z nich polegałby na równoczesnym przeprowadzeniu badania jakościowego i ilościowego. Dane jakościowe przy tym podejściu są zazwyczaj wykorzystywane jako pogłębiające uzupełnienie danych ilościowych. Dzieje się tak zarówno wtedy, gdy traktujemy je jako ilustracje, jak i wówczas gdy wykorzystujemy je do tworzenia nowych zmiennych.
Drugi sposób polega na realizacji takiego projektu w dwóch fazach. Pierwsza to badanie jakościowe, druga – ilościowe. Przy takim podejściu przyjmuje się, że badanie jakościowe pełni dwie funkcje. Z jednej strony jest badaniem wstępnym o charakterze merytorycznym. Dostarcza bowiem badaczowi niezbędnego rozeznania w tej warstwie rzeczywistości, którą obejmuje badanie. Przynosi na przykład niezbędne informacje będące podstawą dla formułowania hipotez czy też ułatwia formułowanie pytań zamkniętych (zawierających gotowe warianty odpowiedzi) w badaniu ilościowym. Podstawą tworzenia takich pytań jest analiza wypowiedzi respondentów w badaniu jakościowym, która umożliwia przygotowanie takich wariantów. Stają się one w ten sposób bardziej czytelne dla respondentów w badaniach ilościowych. Dlatego też takie badanie nazywane jest rekonesansem lub zwiadem badawczym. Zakotwicza bowiem empirycznie, również od strony językowej, następną fazę badania (badanie ilościowe).
Druga z funkcji, podobnie jak przy pierwszym z podejść, realizowana jest przez dostarczenie informacji ułatwiających interpretację danych ilościowych. Możemy bowiem odwołać się do pogłębionych wypowiedzi badanych, które mogą stanowić uzasadnienie formułowanych hipotez.
Każde z podejść przy realizacji badania całościowego ma oczywiście swoje zalety i wady. Zaletą pierwszego jest czas jego realizacji (jest krótszy), zaletą drugiego jest zaś to, że realizacja badania jakościowego w pierwszym etapie ułatwia konstruowanie narzędzia badawczego przeznaczonego do realizacji fazy ilościowej.
Staramy się zawsze rekomendować dłuższy, ale w naszym odczuciu bardziej optymalny proces badawczy – czyli ciąg zdarzeń, w którym jako pierwsze przeprowadzamy badanie jakościowe, natomiast jako drugie badanie ilościowe. Uważamy, że taki sposób realizacji daje zdecydowanie lepsze wyniki, pozwalając optymalizować drugie narzędzie analizą wyników z pierwszego.
Z tego artykułu dowiesz się, czym zajmuje się agencja user experience, co to są testy użyteczności oraz na czym polega badanie user experience (inaczej badanie ux). Co to jest user experience? User Experience to pojęcie, które oznacza doświadczenie użytkownika. Pojęcie zazwyczaj odnosi się do produktów cyfrowych, oprogramowania, aplikacji i rozmaitych systemów. Może być również stosowane w odniesieniu do zagadnień poprawy użyteczności produktów i przestrzeni w świecie rzeczywistym. Synonimem pojęcia User […]
W konferencji WaysConf 2023 wziął udział nasz UI&Design System Designer Krzysztof Rdzanek, który w kilku zdaniach zdaje Wam relację z wydarzenia. Z tego artykułu dowiesz się, jaki przebieg miała konferencja oraz jakie tematy były na niej poruszane. Konferencja WaysConf 2023 w Krakowie była jednym z wydarzeń w tym roku w stosunku do którego miałem ogromne oczekiwania. W końcu mnóstwo ludzi po fachu, projektantów, programistów. Jak się jednak okazało, moje oczekiwania zostały […]
Poproszę wycenę na
Dziękujemy za Twoją wiadomość :)
Już niebawem otrzymasz od nas ofertę na wybrane usługi.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez The Humans Sp. z o.o. moich danych osobowych w postaci imienia i nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez The Humans Sp. z o.o. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez The Humans Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne.