Istnieje inny, niż wspomniany w poprzednich moich wpisach, sposób podziału badań. Mowa tu o podziale na badania pełne i cząstkowe. Podział ten dotyczy zakresu poznawczego, czyli zakresu poznawania określonego fragmentu rzeczywistości i prezentuje się w uproszczeniu następująco:
Badanie ma charakter pełny jeśli obejmuje ono zarówno zakres badanych zjawisk, jak i ich złożoność. Jeżeli zaś skupia się tylko na jednym aspekcie to jest to badanie cząstkowe.
W praktyce badawczej najczęściej można spotkać się z badaniami cząstkowymi – są to poszukiwania o charakterze jakościowym (wywiady IDI, badania fokusowe) albo ilościowym. Decydują o tym, poza przyjętym przez badacza podejściem, dwa względy: czas i koszty całego przedsięwzięcia. Warto jednak lepiej poznać zalety badania całościowego i przyjrzeć się mu bliżej.
Realizacja takiego projektu może przebiegać na dwa sposoby. Pierwszy z nich polegałby na równoczesnym przeprowadzeniu badania jakościowego i ilościowego. Dane jakościowe przy tym podejściu są zazwyczaj wykorzystywane jako pogłębiające uzupełnienie danych ilościowych. Dzieje się tak zarówno wtedy, gdy traktujemy je jako ilustracje, jak i wówczas gdy wykorzystujemy je do tworzenia nowych zmiennych.
Drugi sposób polega na realizacji takiego projektu w dwóch fazach. Pierwsza to badanie jakościowe, druga – ilościowe. Przy takim podejściu przyjmuje się, że badanie jakościowe pełni dwie funkcje. Z jednej strony jest badaniem wstępnym o charakterze merytorycznym. Dostarcza bowiem badaczowi niezbędnego rozeznania w tej warstwie rzeczywistości, którą obejmuje badanie. Przynosi na przykład niezbędne informacje będące podstawą dla formułowania hipotez czy też ułatwia formułowanie pytań zamkniętych (zawierających gotowe warianty odpowiedzi) w badaniu ilościowym. Podstawą tworzenia takich pytań jest analiza wypowiedzi respondentów w badaniu jakościowym, która umożliwia przygotowanie takich wariantów. Stają się one w ten sposób bardziej czytelne dla respondentów w badaniach ilościowych. Dlatego też takie badanie nazywane jest rekonesansem lub zwiadem badawczym. Zakotwicza bowiem empirycznie, również od strony językowej, następną fazę badania (badanie ilościowe).
Druga z funkcji, podobnie jak przy pierwszym z podejść, realizowana jest przez dostarczenie informacji ułatwiających interpretację danych ilościowych. Możemy bowiem odwołać się do pogłębionych wypowiedzi badanych, które mogą stanowić uzasadnienie formułowanych hipotez.
Każde z podejść przy realizacji badania całościowego ma oczywiście swoje zalety i wady. Zaletą pierwszego jest czas jego realizacji (jest krótszy), zaletą drugiego jest zaś to, że realizacja badania jakościowego w pierwszym etapie ułatwia konstruowanie narzędzia badawczego przeznaczonego do realizacji fazy ilościowej.
Staramy się zawsze rekomendować dłuższy, ale w naszym odczuciu bardziej optymalny proces badawczy – czyli ciąg zdarzeń, w którym jako pierwsze przeprowadzamy badanie jakościowe, natomiast jako drugie badanie ilościowe. Uważamy, że taki sposób realizacji daje zdecydowanie lepsze wyniki, pozwalając optymalizować drugie narzędzie analizą wyników z pierwszego.
Z tego artykułu dowiesz się jak stosować AI w e-commerce, pozytywnie wpływając na doświadczenia konsumentów i procesy obsługi klienta. Sztuczna inteligencja staje się nieodzownym narzędziem w e-commerce i może wpłynąć na przyszłość tej branży. Wykorzystanie AI w E-commerce Jednym z obszarów, w których jako agencja wspomagamy się AI jest na pewno utrzymanie e-commerce lub jego budowa. Wykorzystanie tego typu rozwiązań na pewno daje naszemu klientowi możliwość optymalizacji pracy zespołu. […]
Czy kiedykolwiek używałeś emoji w swoich wiadomościach? Pewnie tak. Ten prosty i uniwersalny język jest zrozumiały dla wszystkich, a używanie emoji niedawno wyszło poza ramy komunikacji online. Często stosuje się je do różnych celów offline, od reklam na bilbordach i okładkach albumów po kolekcje odzieży. 17 lipca obchodzony jest Światowy Dzień Emoji. Z tej okazji postanowiliśmy podzielić się nietypowymi sposobami komunikacji marki. Dlaczego marki używają emoji? Są uniwersalne. […]
Dziękujemy za Twoją wiadomość :)
Już niebawem otrzymasz od nas ofertę na wybrane usługi.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez The Humans Sp. z o.o. moich danych osobowych w postaci imienia i nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez The Humans Sp. z o.o. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez The Humans Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne.