Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o beaconach. Co to jest Beacon, jak działa, jaką technologię wykorzystuje, ile kosztuje i jak można go zastosować.
Beacon to małe urządzenie, które wysyła sygnał radiowy odbierany przez smartfon lub tablet za pomocą łącza Bluetooth. Sygnał ten wyświetlany jest w formie różnego rodzaju informacji w dedykowanym systemie lub aplikacji mobilnej, za każdym razem, gdy znajdziemy się w jego pobliżu. Beacon zasilany jest baterią, która może działać nawet kilka lat w nieprzerwanym trybie.
Beacon łączy się w czasie rzeczywistym z urządzeniami mobilnymi za pomocą standardu Bluetooth 4.0. Zasięg, w jakim Beacon wysyła sygnał, sięga nawet kilkudziesięciu metrów. Najnowsze modele Beaconów są wyposażone w technologię wykorzystującą energię z fal elektromagnetycznych, co sprawia, że nie wymagają wymiany baterii.
Beacon składa się z 3 elementów:
Na rynku są dostępne gotowe Beacony od producentów, takich jak Estimote lub Kontakt.io, których Beacony mają już swoje firmowe obudowy i tworzą zwartą formę. Nasz zespół The Humans podczas wdrożeń wykorzystuje Beacony, które składamy i programujemy samodzielnie z uwagi na to, że większość dostępnych na rynku gotowych Beaconów jest przeznaczona głównie do użytku wewnątrz budynków. My potrzebowaliśmy Beaconów, których obudowy będą odporne na nieprzewidywalne warunki atmosferyczne.
Beacony wysyłają sygnały radiowe, które odbierane są przez łącze Bluetooth. Występują w znacznej większości smartfonów, tabletów oraz innych urządzeń mobilnych dostępnych na rynku. Za każdym razem, kiedy w promieniu do kilkudziesięciu metrów pojawi się urządzenie mobilne wyposażone w odpowiednią aplikację mobilną, właściciel tego urządzenia otrzyma odpowiednią informację w czasie rzeczywistym. Może to być informacja o promocji, potwierdzeniu dotarcia do konkretnego miejsca lub każda inna informacja zaprojektowana na potrzeby danego procesu w wybranej przestrzeni.
Beacony wyposażone są w baterie, które sprawiają, że urządzenia te mogą działać nieprzerwanie od roku do nawet kilku lat. Beacony wykorzystują technologię Bluetooth Low Energy (BLE), co przyczynia się do znacznego ograniczenia zużycia energii. Na żywotność baterii umieszczanych w Beaconach mają wpływ częstotliwość i moc nadawanego sygnału. Na rynku są dostępne najnowsze modele Beaconów. Wyposażone są w technologię wykorzystującą energię z fal z elektromagnetycznych, dzięki czemu nie wymagają wymiany baterii.
Beacony ze względu na swoje niewielkie rozmiary oraz szerokie możliwości instalacyjne mogą być bezpiecznie mocowane w wielu miejscach, nawet tych trudno dostępnych. Niski koszt zakupu pojedynczego Beacona, mały rozmiar oraz możliwość personalizacji obudowy sprawia, że Beacon ma bardzo szerokie zastosowanie.
Oczywiście, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje Beacon, musi on być powiązany z dedykowaną aplikacją mobilną lub dedykowanym systemem. Dobrze zaprojektowany system lub aplikacja mobilna dają wiele wartościowych możliwości, nie tylko Użytkownikom urządzeń mobilnych, ale również właścicielom, administratorom tych systemów. Dzięki wykorzystaniu Beaconów i powiązaniu ich z dedykowaną aplikacją mobilną możemy:
Nasz zespół UX’owo-technologiczny widzi bardzo szerokie możliwości kreatywnego i innowacyjnego zastosowania Beaconów. Możliwości, jakie dają Beacony rozwiązują, optymalizują oraz usprawniają poruszanie się po przestrzeniach publicznych i korzystanie z nich.. Poniżej prezentuję kilka przykładów zastosowań Beaconów w różnych przestrzeniach i ścieżkach użytkowników, klientów, obywateli itd.:
Beacony w sieciach sklepów mogą być wykorzystane do zbierania danych o Klientach poruszających się po przestrzeni sklepowej. Dane te mogą prezentować zachowania Klientów w formie map. Dodatkowo Beacony w sklepach mogą służyć do informowania Klientów o promocjach dostępnych „tylko w tym konkretnym sklepie”. Widzimy potencjał do zastosowania Beaconów w sklepach jako skarbu, który muszą znaleźć klienci, aby otrzymać dodatkowy rabat na wybrane produkty.
Beacony w Muzeach mogą być wykorzystane nie tylko do zbierania danych o odwiedzających przestrzeń muzealną, ale przede wszystkim do nawigowania odwiedzających po skomplikowanych systemach korytarzy i wielokondygnacyjnych budynkach. Dodatkowo dzięki zastosowaniu Beaconów wraz z dedykowaną aplikacją mobilną w muzeum, odwiedzający mogliby przeglądać informacje, ciekawostki, materiały video o eksponatach za każdym razem, kiedy zbliżą się do danego eksponatu.
W Centrum Handlowym mogą być wykorzystane na przykład do zbierania danych o odwiedzających. Mogą także nawigować odwiedzających po przestrzeni sklepowej tak, aby szybciej i bezproblemowo trafiali do swoich ulubionych sklepów.
Beacony w mieście to świetny pomysł na promocję wybranych obiektów historycznych i innych miejskich atrakcji. Użytkownik aplikacji, znajdujący się w przestrzeni miejskiej w pobliżu Beacona, mógłby otrzymać powiadomienie oraz informacje o danym obiekcie, historyczne fakty i ciekawostki, a nawet materiały video. Wprowadzenie systemu beaconów w mieście mogłoby się przysłużyć jego promocji.
Widzimy, że zastosowanie Beaconów w miejscach takich jak:
W znacznym stopniu polepszyłoby to doświadczenia korzystania z tych usług, a nawet rozwiązało wiele problemów – nie tylko samych Klientów, użytkowników, ale również wpłynęłoby na optymalizację niektórych kosztów. Nasz zespół z przyjemnością podpowie Ci, jak zaimplementować do Twojego projektu te innowacyjne Beacony..
Beacony nie są drogie. Obecnie, czyli w sierpniu 2022, cena za jedno urządzenie Beacon wynosi od 30 zł (za najprostszy model bez obudowy) do 150 zł (za zaawansowane, kompletne urządzenie z ładną obudową renomowanej firmy np. Estimote). Na cenę pojedynczego Beacona ma wpływ kilka czynników:
Beacony dostępne na rynku mogą występować jako kompletne rozwiązania, będące jedną solidną całością (nadajnik, obudowa oraz bateria). Można również zbudować je samodzielnie, kupując oddzielnie nadajnik, baterię i obudowę. W tym drugim wariancie mamy możliwość samodzielnej, w zasadzie dowolnej customizacji obudowy. Ważne, aby była wykonana z materiału, który nie będzie zakłócał przesyłu danych między Beaconem a urządzeniem mobilnym. Obudowy wykonane z metali ciężkich nie będą wskazane.
Koszt wdrożenia aplikacji mobilnej wykorzystującej Beacony jest większy o mniej więcej 20%–35% w stosunku do ceny aplikacji mobilnej bez tego rozwiązania. Podczas planowania wykorzystania Beaconów w swoim projekcie niewątpliwie koszt wykonania i wdrożenia aplikacji mobilnej lub systemu dedykowanego będzie największą inwestycją. W zależności od złożoności aplikacji mobilnej, technologii jej wykonania, ilości funkcjonalności, cena wykonania natywnej aplikacji mobilnej zacznie się od 40 000 zł w górę. Podczas realizacji i wdrożenia zawsze warto pamiętać o kosztach związanych z utrzymaniem aplikacji mobilnej i jej rozwojem. Można również skorzystać z gotowego oprogramowania, aplikacji mobilnej lub systemu, który dostarczają niektórzy producenci Beaconów wraz ze swoimi urządzeniami. Nie zawsze jednak zakres funkcjonalny tych rozwiązań pokryje się z wymaganiami lub założeniami naszego projektu. Dowiedz się więcej o tym, jak prawidłowo stworzyć aplikację mobilną.
Obserwuję dwie wady wdrożenia opartego na Beaconach, o których warto wspomnieć. Pierwszą jest niewątpliwie konieczność posiadania aplikacji mobilnej, z którą nasze Beacony będą się komunikować. Koszt stworzenia aplikacji jest wysoki w stosunku do ceny zakupów samych Beaconów. Drugą wadą jest fakt, że w przypadku najtańszych Beaconów, wyposażonych w najtańsze baterie zasilające, trzeba je manualnie wymieniać co jakiś czas. W przypadku kiedy nasz projekt wykorzystuje kilkaset Beaconów, proces wymiany baterii we wszystkich urządzeniach może sprawić kłopot organizacyjny. Finalnie nie są to oczywiście wady, które miałyby w mojej ocenie zdyskwalifikować Beacony jako innowacyjne narzędzie rozwijające nasze projekt.
Dobrym przykładem zastosowania Beaconów jest realizacja, jakiej dokonał nasz zespół The Humans podczas współpracy ze Spółką Eneris. Wspieraliśmy ją w transformacji technologicznej, stworzyliśmy system logistyczny do koordynacji i zarządzania flotą pojazdów i kontenerów.
System opiera się o trzy główne elementy:
Za każdym razem, kiedy załoga terenowa wciąga wybrany kontener na samochód, Beacon umieszczony na kontenerze wysyła sygnał i łączy się z tabletem mobilnym umieszczonym w kokpicie samochodu. Wyświetlają się na nim informacje oraz instrukcje przewozowe dotyczącę kontenera. W tym samym czasie dyspozytor za pośrednictwem swojej aplikacji internetowej otrzymuje powiadomienie o statusie wykonywanego przez załogę zadania. Dowiedz się więcej o realizacji opartej o Beacony z naszego dedykowanego Case Study.
Beacony to świetny pomysł na innowacyjne rozwinięcie planowanego projektu opartego o stworzenie dedykowanej aplikacji mobilnej. Poprzez stosunkowo niską cenę samych urządzeń Beacon, dzięki ich zastosowaniu możemy polepszyć doświadczenie naszych Klientów, użytkowników. Beacony dają możliwość połączenia świata digital ze światem rzeczywistym. Nasz zespół z przyjemnością podejmie się każdego wyzwania projektowego opartego o Beacony i doradzi, w jaki sposób mogą wzbogacić Twoje wdrożenie.
Z tego artykułu dowiesz się jak stosować AI w e-commerce, pozytywnie wpływając na doświadczenia konsumentów i procesy obsługi klienta. Sztuczna inteligencja staje się nieodzownym narzędziem w e-commerce i może wpłynąć na przyszłość tej branży. Wykorzystanie AI w E-commerce Jednym z obszarów, w których jako agencja wspomagamy się AI jest na pewno utrzymanie e-commerce lub jego budowa. Wykorzystanie tego typu rozwiązań na pewno daje naszemu klientowi możliwość optymalizacji pracy zespołu. […]
Czy kiedykolwiek używałeś emoji w swoich wiadomościach? Pewnie tak. Ten prosty i uniwersalny język jest zrozumiały dla wszystkich, a używanie emoji niedawno wyszło poza ramy komunikacji online. Często stosuje się je do różnych celów offline, od reklam na bilbordach i okładkach albumów po kolekcje odzieży. 17 lipca obchodzony jest Światowy Dzień Emoji. Z tej okazji postanowiliśmy podzielić się nietypowymi sposobami komunikacji marki. Dlaczego marki używają emoji? Są uniwersalne. […]
Dziękujemy za Twoją wiadomość :)
Już niebawem otrzymasz od nas ofertę na wybrane usługi.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez The Humans Sp. z o.o. moich danych osobowych w postaci imienia i nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez The Humans Sp. z o.o. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez The Humans Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne.