Branża dóbr szybkozbywalnych przeszła cyfrową przemianę, a e-commerce stał się kluczowym trendem. Wśród wielu aspektów, które angażują Klientów B2C w FMCG, warto zwrócić uwagę na zmiany ścieżki zakupowej, wzrost sprzedaży online, wielojęzyczność, dostępność oraz logistykę.

Spójrzmy na wielkość i rozwój rynku FMCG

Według źródła danych typu open source wielkość światowego rynku FMCG wyceniono na 11 490,9 miliardów dolarów w 2021 roku. Mając na uwadze szybki i konsekwentny rozwój rynku, eksperci prognozują, że do 2031 roku osiągnie on wartość 18 939 miliardów dolarów. Ze względu na tak duży udział w rynku, branża FMCG ulega silnemu nasyceniu.

Znaczenie marketingu cyfrowego

Znaczenie i zalety marketingu cyfrowego dla branży szybkozbywalnych towarów konsumpcyjnych są już oczywiste. Coraz więcej konsumentów woli kupować produkty w internecie nie wychodząc z domu, niż odwiedzając sklepy fizyczne. Pandemia Covid-19 również przyspieszyła tę tendencję.
Wzrost wykorzystania mediów społecznościowych wpłynął na sposób, w jaki firmy docierają do klientów i angażują ich. Chociaż tradycyjne podejście w mediach offline nadal może świetnie działać, to z moich obserwacji wynika, że kampanie cyfrowe mogą zdziałać cuda. Poniżej przedstawię kilka kreatywnych przykładów.

Zobacz jak wygląda firma od środka

L’Oréal wykorzystał tę strategię, aby zdobyć zaufanie i lojalność klientów, pokazując życie wewnątrz swojej firmy. Udostępniając hashtag #lifeatloreal w mediach społecznościowych, L’Oréal chciał pokazać prawdziwe życie swojego zespołu. Strategia ta pokazuje proces powstawania produktu i jego ludzi. Ponadto #lifeatloreal służy również do przedstawienia kultury firmy oraz przekazania wiadomości o wiarygodności swoich członków zespołu i produktów.

Kampania szerzenia życzliwości

Radzenie sobie z problemami świata to zbyt duża misja dla jednej marki, ale rozpoczęcie od zrobienia czegoś w ramach społeczności może pozytywnie wpłynąć na jej wizerunek. Dzisiejsi klienci są dość wrażliwi na kwestie społeczne i chętniej patrzą na marki, które poprzez kampanie lub inicjatywy niosą świadomość i szerzą życzliwość.

W Indonezji jest wiele marek FMCG, które próbują wybrać tę drogę. Weźmy za przykład Pepsodent firmy Unilever. Zorganizowali kampanię o nazwie #PahlawanSenyum, w ramach której przekażą 1,5% swojego zysku na wsparcie zdrowia jamy ustnej sierot w Indonezji.

Tworzenie szumu za pomocą komunikatów bliskich sercu klientów wywrze zarówno pozytywne wrażenie na marce, jak i zwiększy liczbę zakupów, ponieważ klienci również chcą być częścią ruchu życzliwości.

Lojalności w branży FMCG

W kontekście lojalności w branży FMCG firmy muszą skoncentrować się na spersonalizowanych doświadczeniach, analizie danych klientów i efektywnym zarządzaniu asortymentem oraz cenami. Ograniczone możliwości bezpośredniej interakcji z klientem wymagają innowacyjnych podejść do angażowania konsumentów.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na kampanię ZdrAPPka stworzoną przez grupę projektową The Humans dla Delikatesów Centrum. Kampania ta została oparta na mechanizmie zdrapywania w postaci digital w aplikacji mobilnej, przyniosła imponujące rezultaty. Liczba pobrań aplikacji oraz nowych aktywnych użytkowników wzrosła o 50% do miliona użytkowników i nadal rośnie. To pokazuje, jak kreatywne i innowacyjne podejście może przynieść realne korzyści dla firm działających w branży FMCG.

Grafika przedstawiająca aplikację zdrAPPka, czyli kreatywne podejście w branży FMCG

Podsumowanie

Zaangażowanie klientów B2C w branży dóbr szybkozbywalnych, wymaga ciągłego dostosowywania się do zmieniających trendów i oczekiwań klientów. Wykorzystanie nowych technologii, takich jak aplikacje mobilne oraz dobrze zaprojektowane kampanie marketingowe, przynoszą markom znaczące i policzalne korzyści.