Wiadomo. Chodzi o nas, zwykłych Kowalskich, surfujących po internecie. Branża digital nazywa nas różnie: użytkownicy, persony, klienci, osoby. Lubię nazywać nas homo sapiens w kontekście działań i zachowań w sieci. Przypomina mi to, że jesteśmy także gatunkiem, który charakteryzuje się konkretnym zbiorem instynktów i cech wspólnych. Zbiór ten towarzyszy nam od początku „nas”, także dzisiaj, w czasach kiedy jesteśmy wszyscy precyzyjnie podzieleni na segmenty i grupy docelowe.

Lubię nazywać nas homo sapiens w kontekście działań i zachowań w sieci.

Rozmyślając o charakterystyce ludzi, jako gatunku rozwijającym się nie tylko w przestrzeni i czasie rzeczywistym, ale również w sieci wirtualnej, dochodzę do wniosku, z którym zapewne większość z Was się zgodzi, mianowicie gatunek homo sapiens charakteryzuje się tym, że lubi być rozpieszczany. Mój wspólnik zapewne w tym miejscu zwróciłby mi uwagę, że nie powinienem tak określać ludzi, klientów, klientów naszych klientów, bo nie wypada. Uważam jednak, że każdy, kto próbuje nawiązać kontakt z innymi przedstawicielami tego gatunku w Polsce poprzez wspomnianą sieć, powinien w swojej strategii przyjąć założenie, że ma do czynienia z istotą, która lubi być rozpieszczana i w dużym stopniu została już rozpieszczona. Będzie to miało szczególne znaczenie, kiedy będziemy chcieli tej istocie coś poprzez sieć sprzedać.

Homo sapiens to ciekawy gatunek. Wkłada bardzo dużo wysiłku i pracy w rozwijanie technologii, która ma zadbać o jego wygodę i bezpieczeństwo. Paradoksalnie. Gatunek podejmuje te działania cały czas nigdy nie zatrzymując swojej pracy nad rozwojem wygody. Łatwo adaptuje się do kolejnych wygodnych pomysłów swoich reprezentantów. Co więcej oczekuje, że każda wygodna nowinka, zostanie szybko zaadaptowana przez większość współplemieńców w taki sposób, aby stać się w końcu wygodnym standardem. Wiem, brzmi ogólnie. Ale pomyśl, czy Ciebie też tak bardzo frustruje sytuacja, w której musisz zapłacić za możliwość postawienia samochodu przy ulicy w centrum miasta, a w parkomacie nie ma możliwości płatności kartą? Nie masz gotówki, a zorganizowanie sobie w takiej sytuacji 5 zł w formie fizycznej bywa bardzo trudne. Albo kiedy możesz wejść do sklepu/urzędu tylko w maseczce ochronnej, a przed budynkiem nie ma maseczkomatu. Albo co gorsza jest, ale – znowu – nie ma w nim możliwości płatności kartą (przeżyłem to kilka dni temu). Tak, kochamy wygodę, bądźmy szczerzy.

Internet, ogólnoświatowa sieć, ewoluowała z potrzeby wygody. Dzięki niej możemy kontaktować się między sobą bez konieczności odbycia podróży. Nasi współplemieńcy najpierw za pomocą komputerów stacjonarnych (początkowo nie zawsze prywatnych), następnie komputerów mobilnych, dzisiaj już poręcznych małych „smartfonów” komunikują się między sobą w różnych formach. Piszą wiadomości, publikują zdjęcia, dzielą się opiniami, zdobywają wiedzę o możliwościach rozwoju swojej wygody poprzez korzystanie z różnych usług oferowanych przez innych reprezentantów gatunku. Rozmawiają widząc się jednocześnie, nawet zakochują się w sobie. Homo sapiens także kupują poprzez swoje komputery i smartfony. Kupują, czyli w zamian za ustaloną walutę otrzymują różne rzeczy i usługi sprawiające im radość, dające wygodę i bezpieczeństwo. Właśnie potrzeba wygody i bezpieczeństwa jest tu kluczowa. 

Charakteryzuje nas wiele cech wspólnych bez względu na nasze pochodzenie.

Homo sapiens zdecydowanie wybierze każdy rodzaj usługi czy produktu, który ułatwi mu życie w jego codzienności – w bezpieczny sposób – czyli np. taki, który cieszy się popularnością wśród większości innych reprezentantów gatunku. Charakteryzuje nas bowiem wiele cech wspólnych bez względu na nasze pochodzenie. Zarówno w Australii jak i w Polsce nasi bohaterowie cenią sobie wygodę i bezpieczeństwo w sieci. Według badań, które zorganizował Gemius w ostatnim czasie, najaktywniejszą grupą w sieci w naszym kraju są osobnicy w wieku 35-49 lat, o średnim poziomie wykształcenia, posiadający średnie dochody i żyjący w miastach o średniej w skali kraju liczbie mieszkańców. Chcąc nawiązać kontakt w sieci z jak największą, ogólną liczbą osobników w Polsce, właśnie po tej grupie należałoby oczekiwać największej ilości interakcji. Z pewnością możemy zatem stwierdzić, że działania takie, jak darmowa dostawa towarów, możliwość zwrócenia wybranego towaru w długim czasie od zakupu, możliwość wygodnego porównania ceny szukanego towaru, szybki dostęp do informacji na temat szukanego towaru, zdecydowanie pozytywnie wpłyną na oczekiwane efekt interakcji. 

Tworząc system w taki sposób, by homo sapiens czuł się w przestrzeni naszej marki czy organizacji wygodnie, bezpiecznie, tak, by na każdym etapie kontaktu z naszym środowiskiem wiedział, że dokonuje dobrego wyboru, zyskamy użytkownika, który chętnie wraca i poleca innym wybraną przestrzeń. 

Powszechną potrzebę wygody i bezpieczeństwa potwierdzają wyniki badań dostarczone przez organizacje Divante i Kantar. Wskazują one, że w najbliższych latach homo sapiens będą właśnie inwestować i rozwijać technologie związane z wygodą oraz bezpieczeństwem w sieci. Rozwój i standaryzacja płatności mobilnych, możliwość zakupów w aplikacjach social media, darmowe dostawy, darmowe zwroty to niewątpliwe funkcje jednoznacznie odpowiadające na potrzebę wygody i bezpieczeństwa. O efekt poczucia dobrego wyboru zadbają technologie oparte o sztuczną inteligencję, sprawiające z jednej strony wrażenie personalizowanych treści wyświetlanych na urządzeniach, a z drugiej poprzez automatyzację pewnych procesów zadbają o wygodę tych odbiorców, którzy owe treści zobligowali się tworzyć. Jak widzimy, dążenie omawianego gatunku do osiągnięcia uczucia wygody i bezpieczeństwa jest dla nich tak naturalne jak naturalne jest dążenie mydlanej bańki do osiągnięcia kształtu idealnej kuli.

Obserwowanie zachowań ludzi z dużego dystansu pozwala nam określić kierunek rozwoju wspomnianej wygody i bezpieczeństwa. Fakt, że w ostatnim czasie aż 70% ruchu/aktywności w sieci jest wygenerowany za pomocą mobilnego urządzenia, a nie stacjonarnego komputera (w Polsce to 56% ruchu) sugeruje, że planując strategię sprzedażową właśnie ten kanał powinno się uznać za wiodący. 

Na naszej planecie aktualnie żyje 7,6 miliarda osobników, a tylko w 2018 roku pobrali oni 194 miliardy razy aplikacji mobilnych na swoje smartfony – w tej ilości największą liczbę stanowią aplikacje socialowe, streamingowe oraz sprzedażowe. Homo sapiens chcą kupować, dużo – ale wygodnie i bezpiecznie. Dokonywanie zakupów w sieci, w dzisiejszych czasach jest zazwyczaj bezpieczne. Dochodzi do tego wygoda związana z brakiem konieczności opuszczenia swojej bezpiecznej przestrzeni, tej w której żyjemy, co sprawia, że zakupy robimy wszędzie. Homo sapiens uwielbiają obserwować siebie nawzajem. W wirtualnej sieci stworzyli sobie aplikacje socialowe, dzięki, którym mogą śledzić poczynania swoich współplemieńców. Obserwując ich zwiększają poczucie przynależności do swojego gatunku, normalności, także przynależności do wybranych podgrup. Inspirują się wzajemnie. Kiedy czują obecność innych, czują się bezpiecznie. Dlatego nie bez powodu najbardziej popularne aplikacje socialowe powoli zmieniają się w sprzedażowe. Bowiem gdzie indziej odbiorca może czuć się wygodniej i bezpieczniej niż w miejscu, gdzie przebywa najwięcej jego pobratymców. Zakupów poprzez socialowe aplikacje mobilne dokonuje jeden na trzech dorosłych mieszkańców USA – grupy homo sapiens, która bywa uznawana jest za lidera rozwoju technologicznego całej planety. Użytkownik może już dokonywać wygodnych i bezpiecznych zakupów w aplikacjach takich jak Facebook, WhatsApp, WeChat, a możliwość taką testują już właściciele aplikacji Instagram, Snapchat, TikTok. Idzie to w parze z faktem, że rozpieszczony reprezentant gatunku aż 11 razy skorzysta z treści, które znajdzie w swojej sieci online, zanim podejmie ostateczną decyzję zakupową bez względu na to, czy finalny zakup dokona się wewnątrz sieci online czy w rzeczywistej przestrzeni.

Cały ten proces jest oczywiście o wiele bardziej złożony. Natomiast jestem pewien, że pamiętając o specyfice gatunkowej człowieka – o rozpieszczonych homo sapiens – jesteś w stanie zwiększyć liczbę kontaktów z reprezentantami tego gatunku w przestrzeni, jaką chcesz dla nich stworzyć: bez względu na to czy jest to strona internetowa, serwis, system, aplikacja mobilna – pamiętaj o wygodzie i bezpieczeństwie, efekcie dobrej decyzji. W przestrzeniach sprzedażowych ogólnoświatowej sieci zadbaj o spersonalizowane komunikaty i łatwą dostępność do treści. Jeśli Twoją przestrzeń odwiedzi homo sapiens i należycie go przywitasz, sprawisz, że poczuje się bezpieczny, to jest szansa, że zostanie na dłużej. Kiedy już się zasiedzi pokaż mu, że nie jest jedyny, inni mu podobni również dostrzegli wygodę i bezpieczeństwo w przestrzeni jaką stworzyłeś/łaś. Kiedy postanowi wymienić się z Tobą na towar lub usługę, którą oferujesz zadbaj, aby proces tej wymiany był mu znany, metoda płatności bezpieczna i maksymalnie wygodna. Spraw, aby wiedział, że nawet, kiedy wymiana się dokona (towar/usługa za walutę), będzie mógł zwrócić bezpłatnie towar kiedy zmieni co do niego zdanie – jest duża szansa, że Cię pokocha.

Teraz się zastanów, czy przestrzeń zakupowa, którą tworzysz lub stworzyłaś jest środowiskiem, do którego chętnie zajrzą przedstawiciele gatunku homo sapiens.