Z tego artykułu dowiesz się jak przystosować sklep internetowy pod względem projektowym, aby zwiększyć sprzedaż.

Wzrastający, rok do roku, odsetek kupujących online stał się w naszej rzeczywistości trendem.  Nie dziwi zatem, że według Raportu E-commerce w Polsce z 2023, aż 79% internautów dokonuje zakupów przez sklep internetowy. Z liczby tej 75% użytkowników preferuje polskie sklepy, natomiast 30% decyduje się na zakupy w sklepach zagranicznych. Wiemy również, że kupujący online to częściej mieszkańcy dużych miast, którzy bardzo dobrze oceniają zakupy online i uznają je za najwygodniejszą formę nabywania towarów.

Trend wzrostowy, rosnąca ilość kupujących i wychodzących im naprzeciw platform sprzedażowych skłania do wniosku, że konkurencja w tym zakresie staje się niezwykle zacięta. Nie wystarczy już prowadzić sklepu online, dziś sklep internetowy musi spełniać zdecydowanie więcej, coraz bardziej wygórowanych wymagań konsumentów, by móc z powodzeniem funkcjonować.  Na co warto więc zwrócić uwagę, projektując sklep online? Co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż?

Pierwsze wrażenie – czyli estetyka

Jak mówi powiedzenie: najważniejsze jest pierwsze wrażenie. W świecie e-commerce, który w dużej mierze opiera się na obrazach, wyróżnienie się spośród konkurencji jest kluczowe. Ludzie preferują oglądanie ładnych i estetycznych treści, dlatego projektowanie atrakcyjnego interfejsu ma ogromne znaczenie. 

Obecne trendy w projektowaniu sklepów internetowych, odpowiadając na oczekiwania klientów, skupiają się głównie na prostocie i minimalizmie. Witryna sklepu powinna być neutralna, aby nie przyćmić oferowanych w nim produktów czy usług. Ery krzykliwych kolorów, gdzie poszukiwanie produktów przypominało chaotyczną wycieczkę po wielkim centrum handlowym, szczęśliwie odeszły w zapomnienie. 

Karta produktu

Dobrze zaprezentowany produkt to już połowa sukcesu. Co się na to składa? Przede wszystkim zdjęcia, które dokładnie ukazują wszystkie elementy produktu. Potencjalny klient powinien mieć możliwość powiększenia i dokładnego przyjrzenia się detalom. Oprócz tego tekst opisujący produkt powinien być precyzyjny. Informacje o materiałach, funkcjonalności – to właśnie interesuje konsumentów.

Dobrym zabiegiem jest dodanie opinii o produkcie. Przed dokonaniem zakupu wielu internautów chce dowiedzieć się czegoś więcej, poznać opinię osób, które produkt kupiły. Aby im to umożliwić  warto zbierać opinie od klientów i prezentować je w widocznym miejscu na stronie. Jest to nie tylko cenne źródło informacji, ale także dobry motywator do zakupu. 

A co z produktem niedostępnym? Użytkownik powinien mieć możliwość zapisania się na powiadomienia (wysłanie informacji na maila po powrocie produktu do oferty). Tyczy się to samego produktu jak i jego wariantów (rozmiaru czy koloru).

Warto również pomyśleć o umieszczeniu na dole karty produktu modułów, które będą rekomendować inne produkty – polecane, alternatywne, tego samego producenta.

Motywującym zabiegiem jest również dodanie informacji o niskim stanie magazynowym danego produktu (np. „ostatnie sztuki”). Tego typu komunikaty (wsparte tzw. social proof’em, czyli wcześniej wspomnianymi opiniami czy recenzjami) często prezentowane są dziś w formie komunikacji w czasie rzeczywistym (tzn. „20 osób ogląda ten produkt”, „ktoś właśnie kupił ten produkt”, „zostało 19 sztuk tego produktu”).

Sklep internetowy – Wygodny proces zakupowy

Klienci nie muszą przychodzić i odchodzić – możesz sprawić, aby chętnie wracali do Twojego sklepu online. Kluczową kwestią w obszarze UX jest zapewnienie prostego i przyjaznego procesu zakupowego:

  • Elastyczne i bogate możliwości w zakresie dokonania płatności online oraz wyboru opcji dostawy
  • Komunikaty etapowe: Wyświetlaj komunikaty informujące klienta o aktualnym etapie procesu zakupowego. Na przykład: „Twoje zamówienie zostało złożone”, „Twoje zamówienie jest pakowane”, „Twoje zamówienie zostało wysłane”.
  • Szybki zakup: Zadbaj o to, aby w Twoim sklepie istniała opcja szybkiego zakupu bez konieczności rejestracji. Wielu potencjalnych klientów preferuje szybką realizację zakupu, ale gdy napotykają konieczność wypełnienia formularza rejestracyjnego, często się zniechęcają.
  • Umieść kroki: Zapewnienie klientowi informacji o aktualnym statusie działań na każdym etapie jest kluczowe.
  • Historia zamówień: Zapewnij klientom łatwy dostęp do historii ich zamówień. Dzięki temu mogą szybko sprawdzić, jakie produkty zamówili w przeszłości i jak przebiegała realizacja tych zamówień.
  • Koszyk: Powinien być on przejrzysty i intuicyjny. Dobrym rozwiązaniem będzie dodanie informacji o możliwej darmowej przesyłce (np.: „Brakuje Ci 20,00 zł do darmowej przesyłki”), a także informacji o zwrotach, gwarancjach i bezpieczeństwie płatności.

Małe rzeczy – wielkie znaczenie

Oprócz podstron, które są kluczowe dla zwiększenia sprzedaży, możemy także wymienić małe-wielkie elementy, o których nie można zapomnieć. Co się na to składa? Przede wszystkim:

Nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) informuje klienta o aktualnej lokalizacji w sklepie internetowym. Użytkownik przeglądając produkt, ma możliwość łatwego powrotu do nadrzędnej kategorii lub subkategorii, w której się znajduje. Struktura „okruszków” powinna być zaprojektowana zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu”, prowadząc klienta od najbardziej ogólnych podstron do szczegółowych informacji na dany temat.

Klient powinien w łatwy sposób móc odnaleźć produkt, szczególnie jeżeli sklep internetowy jest duży. W tym przypadku, z pomocą przychodzi filtrowanie, które może zawierać takie elementy jak rozmiar, kolor, materiał, warianty itp. Dobór odpowiednich filtrów do każdej z kategorii produktowych w sklepie stanowi często wyzwanie, ale poświęcenie temu zabiegowi odpowiedniej ilości uwagi zawsze przekłada się na wdzięczność klientów, której wyraz dają składając kolejne zamówienia. 

W przypadku niektórych sklepów internetowych dobrym rozwiązaniem będzie porównywarka produktów, w której użytkownik w łatwy i szybki sposób będzie mógł porównać najważniejsze aspekty, które go interesują. 

Dokonując zamówienia, użytkownik powinien być w jasny sposób poinformowany, że zakup zakończył się powodzeniem. Tutaj istotne są informacje zawarte na tzw. „Thank you page”. Na podstronie powinny znajdować się takie informacje jak: przyjęcie zamówienia i dokonanie opłaty, podziękowanie, numer zamówienia oraz informacja, że potwierdzenie zostało wysłane także na maila.

Nie zapominajmy o … mikrointerakcjach!

Mikrointerakcje odgrywają kluczową rolę w projektowaniu sklepów internetowych, wpływając na ogólną jakość użytkową (UX) i doświadczenie klienta. Dlaczego są aż tak istotne?

Mogą one usprawnić interakcję klienta ze stroną internetową poprzez zapewnienie intuicyjnych wskazówek oraz szybkich reakcji na działania użytkownika, np. animowane przyciski mogą ułatwić nawigację.

Unikalne i dopracowane interakcje mogą przyczynić się do wykreowania pozytywnego wizerunku marki oraz wyróżnienia się na tle konkurencji.

Mogą one również wpływać na ogólne doświadczenie klienta podczas przeglądania sklepu internetowego, czyniąc je bardziej przyjaznym i intuicyjnym. Drobne detale, takie jak animowane wskaźniki postępu podczas składania zamówienia lub interaktywne elementy podczas przeglądania produktów, mogą sprawić, że użytkownik poczuje się bardziej zaangażowany.

Responsywność kluczem do sukcesu sklepu internetowego

Najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest zdecydowanie smartfon. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż, musisz wziąć to pod uwagę i zadbać o przystępność rozwiązania na urządzeniach mobilnych. Przywiązując odpowiednią uwagę do wdrożenia responsywnego serwisu będziesz spać spokojnie wiedząc, że  użytkownik może przeglądać ofertę i dokonywać zakupów niezależnie od używanego urządzenia.

Dobre decyzje projektowe

Opisane rzeczy to tylko wierzchołek góry lodowej. Przystosowanie sklepu internetowego pod względem projektowym w celu zwiększenia sprzedaży wymaga uwzględnienia kilku kluczowych czynników. Dobrym startem będzie przeprowadzenie analizy konkurencji oraz audytu sklepu internetowego. Dzięki temu jesteśmy w stanie wyodrębnić elementy, które warto poprawić. Poprzez dobre decyzje projektowe, sklep internetowy może skutecznie zwiększyć swoją sprzedaż i osiągnąć sukces w dzisiejszym konkurencyjnym świecie e-commerce.