Pandemia oraz towarzyszące im lockdowny nauczyły nas pracy zdalnej. Społeczeństwo, nasi Klienci oraz my sami nie zdawaliśmy sobie sprawy z potęgi i możliwości, jakie dają nam wszystkim nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym oczywiście produkty mobilne takie jak sklepy w postaci aplikacji mobilnych). Podczas kolejnych lockdownów nauczyliśmy się sprawniej korzystać z zakupów online oraz możliwości zdalnego zamawiania posiłków. Każdy z nas wyrobił sobie zdanie na temat tych produktów digital, z których korzystał najczęściej. Dokonał swego rodzaju rewizji i wyboru swoich ulubionych narzędzi digital. Teraz kiedy gospodarka próbuje wrócić do swojego pierwotnego stanu, warto zrewidować swoje narzędzia sprzedaży i  sprawdzić, czy działają prawidłowo. Tym bardziej że prawdopodobnie zbliża się kolejny lockdown spowodowany ponownym wzrostem zakażeń Covid-19.

Unijny Certyfikat Covid

Smartfon, który nosimy w kieszeni, nie jest już tylko narzędziem służącym do komunikacji, ale również identyfikuje naszą tożsamość zdrowotną. W kilku krajach Europy Zachodniej powszechnym rozwiązaniem staje się identyfikacja każdej osoby poprzez Unijny Certyfikat Covid. Aby móc wejść do zamkniętej publicznej przestrzeni we Włoszech, każda osoba musi okazać certyfikat poświadczający status osoby zaszczepionej lub ozdrowieńca*. Ostatnio podczas urlopu wypoczynkowego, który spędzałem właśnie we Włoszech, sam miałem okazję niejednokrotnie doświadczyć tego procesu. Największe zaskoczenie spotkało mnie podczas próby wejścia do restauracji McDonalds, która mieściła się wewnątrz stacji kolejowej w Mediolanie. Aby móc do niej wejść, musiałem okazać Unijny Certyfikat Covid. Podczas wakacji za granicą mój smartfon nie pełnił już tylko roli narzędzia do komunikacji czy aparatu fotograficznego,ale również gwarantował mi możliwość swobodnego korzystania z komercyjnych przestrzeni publicznych.

*Źródło: Covid travel in the EU

Przepustka do normalności

Możliwe, że podobne rozwiązania niebawem zostaną wprowadzone także w Polsce. Smartfon zyska kolejną bardzo ważną rolę – po prostu będzie przepustką do normalności. Mimo wielu kontrowersji z tym związanych, paradoksalnie stanowi to dobrą  wiadomość w kontekście przestrzeni marketingowej. Nasi / Wasi Klienci jeszcze bardziej oswoją się z codziennym korzystaniem z możliwości, jakie dają technologie mobilne. Przyznam szczerze, że po ostatnich doświadczeniach na wakacjach za granicą, przestałem nosić ze sobą portfel. Dzięki aplikacji mObywatel mam przy sobie cyfrowe wersje wszystkich potrzebnych dokumentów, poświadczających moją tożsamość, w tym oczywiście mój Unijny Certyfikat Covid. Dodatkowo korzystam z cyfrowej wersji karty płatniczej w aplikacji MyWallet i nie muszę już nosić gotówki. Jednocześnie na zakupy wybieram te miejsca, w których akceptowana jest ta forma płatności. Oczywiście nie zawsze zdaje to egzamin. Są sytuacje, kiedy płatność gotówką to jedyna możliwa forma płatnicza, wtedy zazwyczaj czeka mnie dodatkowa wycieczka do bankomatu (w którym za pomocą BLIK’a również mogę wypłacić pieniądze nie mając w portfelu karty). Możemy jednak  śmiało stwierdzić, że w znacznej większości obiektów w Polsce, płatności zbliżeniowe są standardem i jeśli jakieś miejsce nie korzysta z tej technologii, to (przynajmniej w moich oczach) jego dni są policzone.

Nowe standardy

Smartfon nie od dzisiaj to standard. Ale zupełnie od niedawna dla większości społeczeństwa smartfon staje się standardem w obszarach codzienności, takich jak zakupy online, zdalne zamawianie posiłków oraz przede wszystkim staje się nowym dowodem nie tylko tożsamości, ale naszej tożsamości zdrowotnej. Wszystkie te nowe standardy sprawiają, że rozwiązania technologiczne w Waszych firmach (sklepy e-commerce, aplikacji mobilne, systemy do zdalnego zarządzania) powinny również iść w parze z nowym rozdziałem w ewolucji smartfona. Jeśli Twój sklep e-commerce nie będzie spełniał standardów, jakie wyznaczają najwięksi gracze w branży – zginie powolną śmiercią.

Audyt UX

Przestrzeń marketingu dysponuje obszernym zestawem narzędzi, które mogą poprawić wyniki w Twoich produktach sprzedażowych czy wizerunkowych. Niezależnie od tego, które z nich wybierzesz, każde zadanie mające na celu poprawę lub optymalizację sprzedaży, powinna poprzedzać Analiza Ekspercka, której wyniki i rekomendacje zawiera Audyt UX. W The Humans każdy przeprowadzany przez nas Audyt UX zawiera zbiór konkretnych rekomendacji, które po wdrożeniu zwiększą konwersję w Twoim sklepie e-commerce, aplikacji mobilnej czy innym systemie. Są to swego rodzaju QuickWins. Jeśli Audyt UX jest dodatkowo uzupełniony o Badanie Jakościowe lub Warsztat Badawczy na przedstawicielach Twojej grupy  docelowej (od 8 do 10 osób), wyniki i rekomendacje mogą przyczynić się do odzyskania aż 10% porzuconych procesów zakupowych (więcej na temat znajdziesz tutaj). Według badań przeprowadzonych przez SaleCycle aż 8 na 10 transakcji w sklepach online pozostaje nierozliczonych. To bardzo dużo. W zasadzie można śmiało wysnuć wniosek, że zamiast skupiać się na pozyskiwaniu nowych leadów / Klientów warto przyjrzeć się procesom, jakie zachodzą w Twoich ścieżkach  sprzedażowych. Analiza ekspercka pozwoli zidentyfikować błędy oraz problemy, jakie w nich występują. Dodatkowo przeprowadzone badania jakościowe pozwolą określić potrzeby Twoich Klientów względem ich doświadczeń w przestrzeni mobilnej Twoich produktów lub usług. Przekonało się o tym wielu naszych Klientów, dla których The Humans przeprowadziło Audyt UX oraz zorganizowało Badanie Jakościowe. Jedną z ostatnich marek, której wyniki sprzedażowe oraz wizerunkowe diametralnie wzrosły po wdrożeniu rekomendacji z naszego Audytu UX jest Grupa Eurocash w swojej aplikacji Delikatesy Centrum.

Podsumowanie

Ewolucja smartfona trwa. Każda nowa rola, jaką mu nadajemy (jako twórcy i użytkownicy aplikacji) sprawia, że staje się on narzędziem, bez którego normalne funkcjonowanie w społeczeństwie nie będzie możliwe. Dla marek posiadających własne produkty, dla usługodawców nastawionych na zwiększanie i poprawianie wyników sprzedażowych, optymalizacja UX powinna być stałym elementem rozwoju produktów. Przeczytaj nasz autorski Raport e-commerce 2021, aby dowiedzieć się, jak prezentują się najnowsze dane w obszarze sprzedaży online. Dowiesz się, co możesz zrobić już teraz, aby zwiększyć konwersję w swoim sklepie online. Sprawdzisz również, jak powinien wyglądać prawdziwy, profesjonalny Raport UX.