Skoro tu jesteś,

to prawdopodobnie rozważasz wdrożenie aplikacji mobilnej w swojej firmie, aby stworzyć kolejny kanał sprzedażowy, narzędzie lub element wsparcia wizerunkowego. To świetnie, ale zanim przystąpisz do wyboru wykonawcy swojej przyszłej aplikacji i zaczniesz snuć wizje podboju rynku z jej pomocą, przemyśl samodzielnie lub ze swoim zespołem 5 poniższych zagadnień. Wnioski, które sformułujecie, uchronią cały projekt przed potencjalną katastrofą, pomogą w zaplanowaniu prac produkcyjnych, harmonogramu i planu dalszego rozwoju. Dowiedz się jak wdrożyć aplikację mobilną w prawidłowy sposób.

1. Po co Ci aplikacja mobilna?

Określ cel.

Zastanawiasz się jak wdrożyć aplikację mobilną? Wdrożenie aplikacji mobilnej, w zależności od ilości funkcji i wybranej technologii, zajmie realnie od kilku do nawet kilkudziesięciu miesięcy pracy i pochłonie znaczną kwotę z Twojego budżetu. Dlatego warto bardzo dokładnie sprecyzować cel, jaki aplikacja ma pełnić, zarówno dla odbiorcy jak i dla Twojej firmy.

Cele mogą być różne:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • zbudowanie lojalności,
  • uruchomienie nowej usługi,
  • poprawienie wizerunku.

Decyzję o rozpoczęciu prac nad aplikacją warto podjąć świadomie i konsekwentnie trzymać się określonego celu. Należy również zdefiniować jego miernik sukcesu. Dzięki niemu w przyszłości będziemy w stanie określić, w jakim stopniu cel został osiągnięty. Pamiętaj też, że zmiana celu aplikacji w trakcie jej tworzenia, prowadzi zazwyczaj do powstania dziwacznego tworu cyfrowego, którego optymalizacja będzie miała wpływ na budżet i harmonogram projektu.

2. Czy wiesz kim są Twoi Klienci?

Opracuj segmenty klientów.

Jeśli już wiesz, po co chcesz uruchomić aplikację mobilną, pora na kolejne zagadnienie, do którego warto podejść w sposób świadomy. Mowa o zdefiniowaniu Twojej grupy docelowej / segmentów klientów. Jest to bardzo ważny element, nad którym warto się zatrzymać i zastanowić, gdyż założenia w nim przyjęte będą miały swoje następstwa we wszystkich kolejnych etapach projektu. Zastanów się, czy:

  • segmenty Klientów wynikają z danych ilościowych? (Np. w przypadku aplikacji sprzedażowej weź pod uwagę dane sprzedażowe Twojej firmy, raporty finansowe itd.),
  • masz aktualne dane? (Kiedy ostatnio weryfikowałeś segmenty Klientów Twojej firmy lub odbiorców swojej usługi?),
  • segmenty są kompletne i wyczerpują potencjał rynku, na którym działasz? 

Niewłaściwie określone segmenty Klientów będą skutkować opracowaniem charakterystyki odbiorców (ich problemów, potrzeb) nie wpisujących się w realne ramy rynku, na którym działasz. Dodatkowo może dojść do pominięcia jakiejś grupy / segmentu, co doprowadzi finalnie do spadku efektywności aplikacji w wymiarze finansowym i wizerunkowym.

3. Czy znasz problemy Twoich Klientów?

Stwórz persony.

Zrozumienie potrzeb oraz problemów konkretnych typów przedstawicieli segmentów Twoich Klientów (nazywamy ich Personami) jest kluczowym czynnikiem mającym wpływ na tworzenie koncepcji funkcjonalności w Twojej aplikacji. Funkcje zawarte w aplikacji powinny rozwiązywać wcześniej zidentyfikowane problemy, być odpowiedzią na potrzeby Klientów. Warto, aby wiedza na temat Twoich Klientów (dane jakościowe) były gromadzone w ramach Twojej firmy / organizacji.

Jeśli nie posiadasz danych jakościowych o Twoich Klientach, pamiętaj, że możesz je zdobyć. W The Humans zawsze rekomendujemy przeprowadzenie badań przygotowanych indywidualnie, dopasowanych do Twojej branży i charakterystyki odbiorców. Mogą mieć one formę wywiadu IDI, zogniskowanego wywiadu grupowego lub warsztatu, na którym wydobędziemy z Person interesującą nas wiedzą dotyczącą Twojej oferty i usług. Zebrane w ten sposób insighty są bezcenne i posłużą Twojej marce nie tylko w obszarze tworzenia aplikacji mobilnej, ale również w innych działaniach marketingowych, a nawet strategicznych. Więcej o metodyce naszych badań przeczytasz w sekcjach Badania UX oraz Warsztaty UX.

4. Czy aplikacja może realnie rozwiązać te problemy?

Określ podstawową funkcję.

Posiadając listę potrzeb, oczekiwań i problemów Klientów, określenie podstawowych funkcji Twojej aplikacji będzie dużo łatwiejsze. Najlepiej w pierwszej kolejności na każdy problem i oczekiwanie zaproponować jedno rozwiązanie funkcjonalne, nie zastanawiając się nad barierami technologicznymi.

Jeśli okaże się, że na zidentyfikowane oczekiwania i problemy istnieją już rozwiązania, jednak występują one poza aplikacją mobilną (np. lepiej je wdrożyć w serwisie internetowym lub wprowadzając odpowiednie zmiany w procesie sprzedaży), to nie martw się – zacznij wprowadzać je tam, gdzie będą najskuteczniejsze. Uchronisz siebie i Twój biznes przed katastrofą związaną z nietrafioną aplikacją mobilną.

5. Czy stać Cię na aplikację mobilną?

Zaplanuj budżet.

W zależności od wybranej technologii tworzenia aplikacji mobilnej, jej całościowy koszt (uwzględniający warsztaty poznawcze, badania, prototyp UX, projekty graficzne UI, prace developerskie) zaczyna się od ok. 40-50 tys. zł netto, a kończy się na… nie kończy : ) To, co jest istotne w przypadku aplikacji mobilnych, to fakt, że praca nad nią, nie kończy się w momencie opublikowania aplikacji w AppStore i Google Play. Tak naprawdę nad aplikacją pracuje się cały czas, między innymi nad:

  • dostosowywaniem aplikacji do pojawiających się nowych urządzeń,
  • reagowaniem na feedback użytkowników,
  • rozbudowywaniem funkcjonalności,
  • optymalizacją istniejących funkcjonalności,
  • rozwijaniem co jakiś czas szaty graficznej

W planowaniu stworzenia aplikacji mobilnej warto przewidzieć budżet na jej dalsze utrzymanie oraz rozwój. Zazwyczaj jest to koszt, który ponosi się miesięcznie. Zespół utrzymaniowy można wyodrębnić w swojej firmie (zatrudniając odpowiednich specjalistów, jeśli się ich nie posiada) lub umówić się z Wykonawcą aplikacji na stałą opiekę nad produktem cyfrowym.

Podsumowanie

W swojej karierze zawodowej, pracując jako UX / UI Designer, spotkałem kilka aplikacji mobilnych (ale i systemów dedykowanych), których dalsze losy stały pod znakiem zapytania. Wszystkie problemy, z jakimi borykały się te produkty cyfrowe, w mojej ocenie wynikały z nieprzestrzegania podstawowych zasad, które opisałem wyżej w 5 najważniejszych punktach. Jestem pewien, że jeśli podczas planowania swojej aplikacji mobilnej, uwzględnisz powyższe zagadnienia, to szanse na jej powodzenie zdecydowanie wzrosną. Pamiętaj, każdy z powyższych etapów możesz zrealizować przy wsparciu konsultantów UX z The Humans. Z przyjemnością odpowiem na każde Twoje pytanie. Wdrożenie aplikacji mobilnej może przebiegać sprawnie. Skontaktuj się z nami a dowiesz się jak wdrożyć aplikację mobilną.

Autor: Igor Pietrzak

Posiada ponad 10 letnie doświadczenie w projektowaniu aplikacji mobilnych oraz serwisów komercyjnych takich jak np. Orange, mBank, Multibank, Ruch.pl, mBank, ESA (Europejska Agencja Kosmiczna), Strefa Klienta w BIK oraz opracowywaniu rozmaitych procesów wewnętrznych. Łączy umiejętności graficzne i analityczne, a co za tym idzie – wnosi do dziedziny UX wiele nowych rozwiązań.