to prawdopodobnie rozważasz wdrożenie aplikacji mobilnej w swojej firmie, aby stworzyć kolejny kanał sprzedażowy, narzędzie lub element wsparcia wizerunkowego. To świetnie, ale zanim przystąpisz do wyboru wykonawcy swojej przyszłej aplikacji i zaczniesz snuć wizje podboju rynku z jej pomocą, przemyśl samodzielnie lub ze swoim zespołem 5 poniższych zagadnień. Wnioski, które sformułujecie, uchronią cały projekt przed potencjalną katastrofą, pomogą w zaplanowaniu prac produkcyjnych, harmonogramu i planu dalszego rozwoju. Dowiedz się jak wdrożyć aplikację mobilną w prawidłowy sposób.
Zastanawiasz się jak wdrożyć aplikację mobilną? Wdrożenie aplikacji mobilnej, w zależności od ilości funkcji i wybranej technologii, zajmie realnie od kilku do nawet kilkudziesięciu miesięcy pracy i pochłonie znaczną kwotę z Twojego budżetu. Dlatego warto bardzo dokładnie sprecyzować cel, jaki aplikacja ma pełnić, zarówno dla odbiorcy jak i dla Twojej firmy.
Cele mogą być różne:
Decyzję o rozpoczęciu prac nad aplikacją warto podjąć świadomie i konsekwentnie trzymać się określonego celu. Należy również zdefiniować jego miernik sukcesu. Dzięki niemu w przyszłości będziemy w stanie określić, w jakim stopniu cel został osiągnięty. Pamiętaj też, że zmiana celu aplikacji w trakcie jej tworzenia, prowadzi zazwyczaj do powstania dziwacznego tworu cyfrowego, którego optymalizacja będzie miała wpływ na budżet i harmonogram projektu.
Jeśli już wiesz, po co chcesz uruchomić aplikację mobilną, pora na kolejne zagadnienie, do którego warto podejść w sposób świadomy. Mowa o zdefiniowaniu Twojej grupy docelowej / segmentów klientów. Jest to bardzo ważny element, nad którym warto się zatrzymać i zastanowić, gdyż założenia w nim przyjęte będą miały swoje następstwa we wszystkich kolejnych etapach projektu. Zastanów się, czy:
Niewłaściwie określone segmenty Klientów będą skutkować opracowaniem charakterystyki odbiorców (ich problemów, potrzeb) nie wpisujących się w realne ramy rynku, na którym działasz. Dodatkowo może dojść do pominięcia jakiejś grupy / segmentu, co doprowadzi finalnie do spadku efektywności aplikacji w wymiarze finansowym i wizerunkowym.
Zrozumienie potrzeb oraz problemów konkretnych typów przedstawicieli segmentów Twoich Klientów (nazywamy ich Personami) jest kluczowym czynnikiem mającym wpływ na tworzenie koncepcji funkcjonalności w Twojej aplikacji. Funkcje zawarte w aplikacji powinny rozwiązywać wcześniej zidentyfikowane problemy, być odpowiedzią na potrzeby Klientów. Warto, aby wiedza na temat Twoich Klientów (dane jakościowe) były gromadzone w ramach Twojej firmy / organizacji.
Jeśli nie posiadasz danych jakościowych o Twoich Klientach, pamiętaj, że możesz je zdobyć. W The Humans zawsze rekomendujemy przeprowadzenie badań przygotowanych indywidualnie, dopasowanych do Twojej branży i charakterystyki odbiorców. Mogą mieć one formę wywiadu IDI, zogniskowanego wywiadu grupowego lub warsztatu, na którym wydobędziemy z Person interesującą nas wiedzą dotyczącą Twojej oferty i usług. Zebrane w ten sposób insighty są bezcenne i posłużą Twojej marce nie tylko w obszarze tworzenia aplikacji mobilnej, ale również w innych działaniach marketingowych, a nawet strategicznych. Więcej o metodyce naszych badań przeczytasz w sekcjach Badania UX oraz Warsztaty UX.
Posiadając listę potrzeb, oczekiwań i problemów Klientów, określenie podstawowych funkcji Twojej aplikacji będzie dużo łatwiejsze. Najlepiej w pierwszej kolejności na każdy problem i oczekiwanie zaproponować jedno rozwiązanie funkcjonalne, nie zastanawiając się nad barierami technologicznymi.
Jeśli okaże się, że na zidentyfikowane oczekiwania i problemy istnieją już rozwiązania, jednak występują one poza aplikacją mobilną (np. lepiej je wdrożyć w serwisie internetowym lub wprowadzając odpowiednie zmiany w procesie sprzedaży), to nie martw się – zacznij wprowadzać je tam, gdzie będą najskuteczniejsze. Uchronisz siebie i Twój biznes przed katastrofą związaną z nietrafioną aplikacją mobilną.
W zależności od wybranej technologii tworzenia aplikacji mobilnej, jej całościowy koszt (uwzględniający warsztaty poznawcze, badania, prototyp UX, projekty graficzne UI, prace developerskie) zaczyna się od ok. 40-50 tys. zł netto, a kończy się na… nie kończy : ) To, co jest istotne w przypadku aplikacji mobilnych, to fakt, że praca nad nią, nie kończy się w momencie opublikowania aplikacji w AppStore i Google Play. Tak naprawdę nad aplikacją pracuje się cały czas, między innymi nad:
W planowaniu stworzenia aplikacji mobilnej warto przewidzieć budżet na jej dalsze utrzymanie oraz rozwój. Zazwyczaj jest to koszt, który ponosi się miesięcznie. Zespół utrzymaniowy można wyodrębnić w swojej firmie (zatrudniając odpowiednich specjalistów, jeśli się ich nie posiada) lub umówić się z Wykonawcą aplikacji na stałą opiekę nad produktem cyfrowym.
W swojej karierze zawodowej, pracując jako UX / UI Designer, spotkałem kilka aplikacji mobilnych (ale i systemów dedykowanych), których dalsze losy stały pod znakiem zapytania. Wszystkie problemy, z jakimi borykały się te produkty cyfrowe, w mojej ocenie wynikały z nieprzestrzegania podstawowych zasad, które opisałem wyżej w 5 najważniejszych punktach. Jestem pewien, że jeśli podczas planowania swojej aplikacji mobilnej, uwzględnisz powyższe zagadnienia, to szanse na jej powodzenie zdecydowanie wzrosną. Pamiętaj, każdy z powyższych etapów możesz zrealizować przy wsparciu konsultantów UX z The Humans. Z przyjemnością odpowiem na każde Twoje pytanie. Wdrożenie aplikacji mobilnej może przebiegać sprawnie. Skontaktuj się z nami a dowiesz się jak wdrożyć aplikację mobilną.
Autor: Igor Pietrzak
Posiada ponad 10 letnie doświadczenie w projektowaniu aplikacji mobilnych oraz serwisów komercyjnych takich jak np. Orange, mBank, Multibank, Ruch.pl, mBank, ESA (Europejska Agencja Kosmiczna), Strefa Klienta w BIK oraz opracowywaniu rozmaitych procesów wewnętrznych. Łączy umiejętności graficzne i analityczne, a co za tym idzie – wnosi do dziedziny UX wiele nowych rozwiązań.
Z tego artykułu dowiesz się, czym zajmuje się agencja user experience, co to są testy użyteczności oraz na czym polega badanie user experience (inaczej badanie ux). Co to jest user experience? User Experience to pojęcie, które oznacza doświadczenie użytkownika. Pojęcie zazwyczaj odnosi się do produktów cyfrowych, oprogramowania, aplikacji i rozmaitych systemów. Może być również stosowane w odniesieniu do zagadnień poprawy użyteczności produktów i przestrzeni w świecie rzeczywistym. Synonimem pojęcia User […]
W konferencji WaysConf 2023 wziął udział nasz UI&Design System Designer Krzysztof Rdzanek, który w kilku zdaniach zdaje Wam relację z wydarzenia. Z tego artykułu dowiesz się, jaki przebieg miała konferencja oraz jakie tematy były na niej poruszane. Konferencja WaysConf 2023 w Krakowie była jednym z wydarzeń w tym roku w stosunku do którego miałem ogromne oczekiwania. W końcu mnóstwo ludzi po fachu, projektantów, programistów. Jak się jednak okazało, moje oczekiwania zostały […]
Poproszę wycenę na
Dziękujemy za Twoją wiadomość :)
Już niebawem otrzymasz od nas ofertę na wybrane usługi.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez The Humans Sp. z o.o. moich danych osobowych w postaci imienia i nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez The Humans Sp. z o.o. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez The Humans Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne.