Z tego artykułu dowiesz się czy tworzenie MVP produktu ma sens, co to jest MVP oraz jaką rolę pełni w procesie tworzenia produktów cyfrowych.

Co to jest MVP?

Minimum Viable Product (MVP) to podstawowa wersja produktu nadająca się do publikacji. Produkt (MVP) powinien posiadać skrojone do minimum, jednak definiujące podstawowy zamysł, funkcje. Zadaniem stworzenia MVP jest zdobycie wczesnych użytkowników (early adopters) oraz dopasowanie produktu do rynku.

Po wydaniu produktu właściciel zbiera informacje, a następnie dodaje nowe lub usprawnia istniejące już funkcje mając pewność, że to, co powstanie, jest tym, czego potrzebują użytkownicy. 

Główne zalety zbudowania MVP to:

  • możliwość wcześniejszego przetestowania produktu przez rzeczywistych użytkowników (można sprawdzić, czy produkt rzeczywiście jest w stanie skutecznie rozwiązać ich problemy),
  • rozwijanie produktu zgodnie z rzeczywistym zapotrzebowaniem rynku i na podstawie informacji zwrotnej od użytkowników.

W jaki sposób (nie) budować MVP?

Osobiście uważam, że zbudowanie produktu (niech produktem w tym wypadku będzie aplikacja) w fazie MVP powinno polegać na uruchomieniu minimalnym wysiłkiem aplikacji, która zbierze maksymalną ilość informacji zwrotnych od użytkowników.

Budowanie MVP powinno być jednak przekrojem całego procesu rozwoju aplikacji – nie tylko jednej produkcyjnej warstwy. To kluczowe podczas odpowiedzi na pytanie – jak dobrze zaplanować stworzenie MVP?

Żródło: https://www.netsolutions.com/insights/how-to-build-an-mvp-minimum-viable-product-a-step-by-step-guide/

To naprawdę ważne… Skupiając się tylko na funkcjonalności i porzucając inne fazy rozwoju aplikacji, nie zbudujemy tego, co ma spełniać założenia MVP.

1. Skup się na tym, co jest podstawową funkcjonalnością.

Przy budowaniu MVP należy skupić się na podstawowym pomyśle tak, żeby wpasować się w ideologię Lean Startup – zbudowaniu odpowiedniego produktu przy minimalnym budżecie w określonym czasie. W taki sposób można zbudować niewielkim kosztem aplikację, która przyciągnie „wczesnych użytkowników”, a ci zostawią nam feedback.

2. Przygotuj się na zbieranie informacji zwrotnej.

Jeśli mamy zebrać jak najwięcej informacji zwrotnej od użytkowników, aplikacja powinna być na to przygotowana. Statystyki używalności aplikacji powinny być czytelne i jednoznaczne, a użytkownicy powinni mieć możliwość oceny funkcjonalności, nawet na forum, grupie czy w samej aplikacji.

3. Zminimalizuj koszty developmentu.

Koszty poniesione na zaprogramowanie aplikacji w pierwszym jej etapie są zazwyczaj najwyższe. Krótszy czas developmentu zdecydowanie więc obniży koszty powstania MVP. Środki, które zaoszczędzisz, będziesz mógł przeznaczyć na wprowadzanie funkcjonalności i rozwoju aplikacji po zebranym feedbacku.

Badania pokazują, że duża część aplikacji w sklepie Play czy Apple Store boryka się z problemami spowodowanymi błędami w interfejsie użytkownika czy słabą wydajnością. Gdyby najpierw skupić się na podstawowych funkcjonalnościach, budując MVP (nie zapominając o żadnej z faz rozwoju), można by takich problemów uniknąć.

Żródło: https://www.netsolutions.com/insights/how-to-build-an-mvp-minimum-viable-product-a-step-by-step-guide/

Powyższy rysunek przedstawia założenia budowania MVP oraz sposób dojścia do finalnego produktu. 

Is MVP dead? Tworzenie MVP ma sens.

www.google.pl

Wpisując w google frazę “mvp is” od razu pojawia nam się podpowiedź dead. Można przeczytać wiele artykułów na ten temat. Niektóre z nich pokazują źle zbudowany MVP, wskazując, że ten typ podejścia się nie sprawdza. Inne z nich MVP oceniają jako podejście przestarzałe – autorzy argumentują, że w obecnych czasach jest mnóstwo ekspertów, którzy są w stanie ocenić potrzeby rynku i wstrzelić się od razu w samo sedno. W mojej opinii MVP jest nadal niezwykle wydajnie działającym sposobem na zbudowanie dobrze skrojonej aplikacji, a udział ekspertów w jego tworzeniu sprawia, że takie hybrydowe rozwiązanie jest jeszcze skuteczniejsze.