Badanie fokusowe, to używając pełnej nazwy metody, zogniskowany wywiad grupowy. Jej charakterystykę warto rozpocząć od objaśnienia przymiotników towarzyszących słowu „wywiad”.
Zacznijmy więc od terminu „zogniskowany”, który oznacza tu skupiony, skoncentrowany na jednym problemie, temacie badawczym, którym może być na przykład jakiś produkt, bądź jakiś problem społeczny. To istotne, bo jeśli wywiad porusza wiele kwestii, tematów staje się po prostu techniką grupową (wywiadem grupowym)
„Grupowy” oznacza określony zbiór osób uczestniczących w badaniu. Nie jest to oczywiście przypadkowy zbiór osób, są one bowiem celowo dobrane wedle pewnego klucza. Stosuje się w tym celu dwa rodzaje kryteriów. Jedne można nazwać uniwersalnymi albo podstawowymi, drugie zaś uzupełniającymi albo dodatkowymi. Pierwsze z kryteriów sprawia że uczestnikami focusa muszą być po pierwsze: osoby kompetentne znające problem, który ma być tematem badania. Niekiedy określa się ich mianem ekspertów, czy znawców problemu. Drugi wymusza na badaczu dobór osób, które wzajemnie się nie znają. Oba te kryteria powinny być spełniane w każdym fokusie niezależnie od tego czego będzie dotyczyła dyskusja. Kryterium uzupełniające ma z kolei sprawiać, że uczestnicy badania będą zróżnicowani ze względu na cechy, które potencjalnie mogą mieć wpływ na odmienność ich poglądów w danej sprawie. Chodzi bowiem o to, że badanie ma oddać możliwie pełne spektrum zróżnicowania opinii na dany temat. Jeśli więc na przykład badanie dotyczy jakiegoś produktu to można domniemywać, że różnice w opiniach o nim mogą zależeć od płci, wieku czy sytuacji materialnej i te właśnie cechy będą dodatkowymi kryteriami doboru badanych. Aby zamknąć tę sekwencję rozważań należy poruszyć kwestie wielkości badanej grupy. Z analizy tekstów poświęconych focusowi wynika, że badacze przyjmują różne ich wielkości. Z propozycji tych wynika, że grupa focusowa powinna zawierać się w przedziale od 5 do 12 osób.
„Zogniskowany” oznacza skupiony, skoncentrowany na jednym problemie, temacie badawczym.
Skoro zatem wiemy już kogo badamy powiedzmy kilka słów na temat tego jak przebiega badanie fokusowe. Tym co steruje dyskusją jest scenariusz. Jest on zbiorem dyspozycji określających nie tylko zachowania słowne moderatora (osoby prowadzącej badanie) ale także jego zachowania pozasłowne. Jego praca polega zatem nie tylko na zadawaniu pytań, które mają dostarczyć poszukiwanych informacji , stosowaniu dodatkowych technik takich chociażby jak chiński portret, badanie znaczenia słów inne, ale także na takich zachowania, które będą źródłem inspiracji dla uczestników fokusa. Moderator musi być zatem osobą empatyczną, która poprzez akceptację, bądź zaprzeczenie tego co mówią badani będzie w stanie będzie spowodować powstanie efektu synergii, który tak naprawdę jest głównym celem fokusa. Zwiększa ona bowiem efekt dzięki współdziałaniu, mówiąc bardziej obrazowo jesteśmy w stanie dzięki niej uzyskać więcej informacji niż gdybyśmy otrzymali je od wszystkich uczestników badania z osobna. Ta wartość dodana jest zatem główną przewagą technik grupowych nad indywidualnymi. Te inspiracje moderator uzyskuje zazwyczaj przez realizacje funkcji fatycznej mowy, a więc przez umiejętność nawiązywania, i co bardzo ważne, podtrzymywania kontaktów.
Efektem, czyli produktem finalnym fokusa, jest raport. Powstaje on z analizy zapisu przebiegu badania. Moderator, bo on jest twórcą tego dokumentu, zmierza do zawarcia w nim tych wszystkich informacji, które są realizacją poszukiwanych informacji. Raporty mają zazwyczaj dość jednolitą strukturę i składają się z trzech zasadniczych części:
Spośród gamy dostępnych badań tj. badania ilościowe, badania jakościowe (o których pisałem w poprzednim wpisie na naszym blogu), badanie fokusowe jest naszym ulubionym narzędziem do zbierania m.in. insightów konsumenckich. Mieliśmy przyjemność wykonać cykl badań fokusowych m.in. dla Grupa Żywiec S.A., podczas prac nad systemem do zarządzania treścią.
Z tego artykułu dowiesz się jakie profity daje wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz ChatGPT w swoich działaniach marketingowych oraz produktach cyfrowych. Inteligencja jest sztuczna – profity rzeczywiste Duże firmy coraz częściej sięgają po rozwiązania oparte o Sztuczną Inteligencję. I słusznie – algorytmy te potrafią skutecznie zoptymalizować kampanie reklamowe, zrozumieć intencje użytkownika czy też dobrać odpowiednie produkty w sprzedaży do tych posiadanych już w koszyku. Można powiedzieć: „ale to już […]
Z tego artykułu dowiesz się jakie są najczęściej popełniane błędy w tłumaczeniu stron e-commerce. Tłumaczenie stron e-commerce sprawia, że napływ klientów zza granicy jest dużo szybszy i efektywniejszy. Wielu użytkowników woli robić zakupy w ich ojczystym języku. Dobry przekład Twojego sklepu internetowego na różne języki może sprawić, że korzystanie z niego będzie dużo przystępniejsze i przyjemniejsze w ujęciu globalnym, a dzięki temu znacznie zwiększysz swój dochód. Niestety często […]
Poproszę wycenę na
Dziękujemy za Twoją wiadomość :)
Już niebawem otrzymasz od nas ofertę na wybrane usługi.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez The Humans Sp. z o.o. moich danych osobowych w postaci imienia i nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez The Humans Sp. z o.o. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez The Humans Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne.