Z tego artykułu dowiesz się, czym zajmuje się agencja user experience, co to są testy użyteczności oraz na czym polega badanie user experience (inaczej badanie ux).

Co to jest user experience?

User Experience to pojęcie, które oznacza doświadczenie użytkownika. Pojęcie zazwyczaj odnosi się do produktów cyfrowych, oprogramowania, aplikacji i rozmaitych systemów. Może być również stosowane w odniesieniu do zagadnień poprawy użyteczności produktów i przestrzeni w świecie rzeczywistym. Synonimem pojęcia User Experience są frazy takie jak użyteczność, funkcjonalność, optymalizacja. User Experience jest pojemną dziedziną, która zawiera w sobie nie tylko aktywności czysto projektowe, ale również zadania mające na celu optymalizację, różnego rodzaju badania, warsztaty oraz testy. Wszystkie te czynności i aktywności UX mają na celu usprawnienie, optymalizację, ale również standaryzację danego produktu cyfrowego lub procesu, w sposób, który pozwoli użytkownikom swobodnie, w zrozumiały i świadomy sposób poruszać się po danym środowisku.

Czym zajmuje się agencja user experience?

Agencja zajmuje się badaniem, analizą oraz optymalizacją procesów użytkownika oraz produktów cyfrowych. Agencja user experience posiada w swoich zasobach zarówno zestaw specjalistów, projektantów jak i odpowiednie narzędzia specjalistyczne do prowadzenia badań ux, testów użyteczności oraz projektowania zoptymalizowanych procesów i scenariuszy użytkownika. Narzędzia te możemy podzielić w ogólnym stopniu na:

Narzędzia niematerialne:

  • aplikacje wspomagające organizowanie badań (współdzielone dokumenty, arkusze oraz kalendarze do planowania, np. Pakiet Google Workspace)
  • aplikacje wspomagające prowadzenie badań i warsztatów (Miro, Figjam, a także aplikacje z Pakietu Google Workspace)
  • oprogramowanie dla projektantów UX oraz UI (Figma, Sketch, aplikacje Pakietu Adobe, Axure RP)

Narzędzia materialne:

  • specjalistyczne pomieszczenia badawczo-warsztatowe, wyposażone w tablice, kamery oraz rejestratory dźwięku 
  • specjalistyczne narzędzia rejestrujące: okulary eyetrackingowe, kamery ruchu, mobilne okulary eyetrackingowe, rejestratory dźwięku, 
  • kartka i długopis : )

Czy agencja user experience robi testy użyteczności?

Agencja user experience projektuje, planuje i przeprowadza testy użyteczności. Testy użyteczności są bardzo istotną techniką badawczą skoncentrowaną na użytkowniku. Ich celem jest weryfikacja sposobu jakim użytkownik posługuje się danym systemem, procesem lub aplikacją. W opozycji do testów użyteczności są testy i audyty eksperckie, które przeprowadzane są przez specjalistów danej branży, bez wykorzystania docelowych użytkowników. Agencja user experience posiada możliwość przeprowadzenia zarówno testów użyteczności jak i audytów eksperckich.

Czy agencja user experience robi badania user experience?

Oczywiście, agencja przeprowadza badania różnego typu, w zależności od rodzaju produktu oraz grupy docelowej przedsiębiorstwa, systemu lub aplikacji. Badania user experience możemy podzielić na badania ilościowe: np. ankiety internetowe CAWI, ankiety uliczne oraz badania jakościowe: np. wywiady swobodne IDI oraz zogniskowane wywiady grupowe.

Jakie kompetencje posiada agencja user experience?

Agencja user experience w swoim podstawowej ofercie powinna posiadać:

  • kompetencje opracowywania i wdrażania strategii user experience w organizacji lub projekcie Klienta,
  • kompetencje w rekomendowaniu i ustawianiu szyny produkcyjnej w danym projekcie,
  • kompetencje projektowania prototypów statycznych (Wireframe, Low Fidelity) oraz klikalnych (High Fidelity, User Stories),
  • umiejętności projektowania User Interface, czyli intuicyjnych i nowoczesnych interfejsów użytkowników w produktach digital,
  • umiejętności projektowania identyfikacji i nawigacji w przestrzeniach świata rzeczywistego, np. miastach, budynkach pożytku publicznego.

Kompetencje agencji user experience
Podstawowe kompetencje agencji user experience

Co jest ważne podczas wyboru agencji user experience?

Podczas wyboru agencji user experience, której zadaniem będzie optymalizacja, zbadanie lub stworzenie od podstaw produktu, oprócz aspektów biznesowo-finansowych, warto będzie zwrócić uwagę na następujące elementy:

  1. Czytelność i zrozumienie serwisu internetowego agencji. Jeśli agencja dysponuje serwisem, który jest dla Ciebie niezrozumiały i nieczytelny to prawdopodobnie Twój produkt będzie finalnie miał podobny kształt.
  2. Pełny zakres kompetencji. Jeśli agencja nie posiada w swojej ofercie dedykowanego działu lub specjalistów z opisanego wyżej zakresu podstawowych kompetencji to prawdopodobnie Twój produkt nie zostanie wykonany z pełną odpowiedzialnością i nie wiadomo jaki będzie efekt końcowy.
  3. Portfolio i poziom Klientów. Dobrze jest aby agencja, z którą podejmiesz współpracę miała portfolio realizacji oraz Klientów, którzy budzą Twoje zaufanie. Agencja niekoniecznie musi posiadać folio realizacji z Twojej branży. Często kiedy agencja wchodzi do nowej branży przeżywa doświadczenie pierwszego razu i właśnie tam rodzą się najlepsze spostrzeżenia i innowacje.
  4. Poziom wiedzy i doświadczenie specjalistów. Podczas podejmowania współpracy z agencją user experience warto poprosić o udostępnienie listy specjalistów wraz z ich BIO oraz CV, aby zweryfikować poziom ich wiedzy. Warto zwracać uwagę na skończone studia projektowe, kursy, znajomość języków oraz najbardziej zaawansowany projekt, przy którym dany specjalista miał okazję pracować.